کد خبر: ۹۵۹۹
۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵

قصه‌ها سرآغاز الفت امیرعلی با قرآن بود

امیرعلی یوسفی می‌گوید: کوچک‌تر که بودم، مادرم من را به کلاسی مربوط به سواد رسانه برد. مربی برنامه از حاضران پرسید کسی آیه‌ای از قرآن که درباره سواد رسانه باشد، بلد است؟

قرآن و قصه‌های قرآنی برای امیرعلی از همان ۹‌ماه پیش از تولدش وارد زندگی‌اش شد؛ در سال ۸۷. همان روز‌هایی که سمیه صادقی، مادر امیرعلی، در گوش‌های جنینی که در شکم داشت، قصه‌هایی از قرآن را می‌خواند.

حالا امیرعلی یوسفی، ساکن محله امامیه است و در کلاس هشتم تحصیل می‌کند و حافظ کل قرآن است. او علاوه‌بر کسب موفقیت‌های تحصیلی و شاگرد اول کلاس‌بودن، مدرک حفظ کامل را از اداره اوقاف و مؤسسه‌ای که در آن تدریس می‌کند، دارد.

چند وقتی است که او برای دریافت مدرک لیسانس حفظ از اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی درس می‌خواند و مربی آموزش قرآن به بچه‌های هم‌سن‌و‌سالش در مؤسسه قرآن و عترت «رایحه سبز» در امامیه نیز هست.


قصه‌های قرآنی قبل از خواب

سال‌۸۸ بود که امیر‌علی متولد شد. برای او که از همان سال‌های خردسالی با داستان‌های قرآنی مادرش مأنوس شده بود و تا شب‌ها قصه‌اش را نمی‌شنید خوابش نمی‌برد، یادگیری قرآن لذت‌بخش بود؛ خودش می‌گوید: همیشه داستان‌های قرآن برای من جذاب بود. مادرم آنها را به زبان کودکانه می‌خواند و من در قالب داستان‌ها کلی کار خوب یاد می‌گرفتم و نتیجه انجام کار‌های بد را هم متوجه می‌شدم. 

آن روز‌ها ادامه داشت تا سال سوم دبستان یعنی سال‌۹۷ و برنامه‌های قرآنی تلویزیون؛ «شبکه قرآن برنامه‌هایی برای تلاوت داشت که قرائت درست و صحیح را از سوره‌های کوچک جزء سی شروع کرده بود. یک پسرعمو دارم که زود‌تر از من، حفظ قرآن را شروع کرد و به‌خاطر همین از مدرسه‌اش جایزه گرفت. او و آن برنامه انگیزه‌ای بودند تا خیلی سریع قرآن را حفظ کنم. البته تشویق‌های مادرم هم خیلی تأثیر داشت.»

سمیه صادقی با نگاهی از سر شوق به فرزندش می‌گوید: آن اوایل برای حفظ سوره‌ها جایزه نقدی تعیین کرده بودم تا برای امیرعلی انگیزه باشد. خیلی‌ها می‌گفتند این کار درستی نیست، اما من می‌دانستم پسرم در آن سن‌و‌سال هنوز به درک اینکه به او بگویم حفظ قرآن برای آینده‌ات خوب است، نرسیده و برای همین با تشویق، امیرعلی را مشتاق حفظ قرآن کردم.


حاضر جوابی من در کلاس مادرم

بعد‌از اینکه حفظ جزء سی تمام شد، امیرعلی با کمک مادرش و مربی‌اش، آقای شرافتی در مسجد جامع شهرستان مه‌ولات که یک سالی را برای کار پدرش آنجا ساکن شده بودند، توانست ایراد روش‌های حفظش را کمتر کند.

قرآن نکات بسیاری به من آموخته است که مهم‌ترینش این است که تحت هیچ شرایطی دروغ نگویم

در کلاس چهارم دیگر امیر‌علی می‌توانست بسیار روان و سریع حفظ را ادامه دهد؛ خودش تعریف می‌کند: با مادرم به جلسه تفسیر قرآن در مسجد امام محمدباقر (ع) رفته بودیم که مربی کلاس پرسید کدام آیه قرآن درباره آسانی بعد‌از سختی‌های زندگی است. من آیه را با معنی آن خواندم. مربی آن‌قدر خوشش آمد که جلسه بعد به من یک کتاب داستان هدیه داد.

 

اتصال معانی قرآنی به زندگی

حفظ قرآن برای این در زندگی امیر علی نهادینه شد که او علاوه‌بر مرور آیات در برنامه هر‌روزه‌اش، سعی می‌کند خدا را همیشه در زندگی‌اش شاهد و ناظر بداند و برای هر موضوعی که اتفاق می‌افتد، ذهنش را مرور می‌کند، ببیند کدام آیه از قرآن در‌این‌باره نازل شده است؛ می‌خواهد دعوای هم‌سن‌و‌سالانش باشد یا مسخره‌شدن کودکی در پارک یا هر موضوع دیگر.

امیرعلی می‌گوید: قرآن نکات بسیاری به من آموخته است که مهم‌ترینش این است که تحت هیچ شرایطی دروغ نگویم.

او لبخندی از سر عشق به صورت مادر می‌زند و یاد خاطره‌ای می‌افتد؛ تعریف می‌کند: وقتی کوچک‌تر بودم، مادرم من را همراه خودش به کلاسی مربوط به سواد رسانه برد. آقای آل‌داوود مربی آن برنامه بود.

از حاضران پرسید «کسی آیه‌ای از قرآن که درباره سواد رسانه باشد، بلد است؟ هرکسی جواب را به من بگوید، جایزه خوبی به او می‌دهم.» همه داشتند گوشی‌هایشان را بیرون می‌آوردند که در اینترنت جست‌وجو کنند که من آیه و معنی‌اش را خواندم و گفتم ربطش به سواد رسانه چیست. 


مشتاق تحصیل در رشته هوا فضا

مأنوس‌شدن با قرآن به امیرعلی در درس‌هایش هم کمک کرده است. می‌گوید: حالا که درک قرآن برایم راحت شده، خواندن درس‌هایی مانند علوم و اجتماعی برایم آسان‌تر شده است.

مادرش توضیح می‌دهد: در خیلی درس‌ها مانند عربی، قرآن و دینی و زبان انگلیسی، این اتفاق افتاده است که وقتی معلم از کلاس بیرون می‌رود، مسئولیت کلاس را به امیرعلی می‌سپارد.

این روز‌های نوجوان محله امامیه با کتاب‌هایی در‌زمینه دفاع مقدس می‌گذرد. می‌گوید: موضوعاتی درباره ساخت هواپیما در این کتاب‌ها خوانده‌ام و مشتاق ادامه تحصیل در رشته هوافضا و ساخت پرنده‌های بدون سرنشین شده‌ام.

او حتی یک پهپاد مقوایی هم ساخته که روی کمد اتاقش است.


محله‌ای با امکانات مناسب

۹‌سال است که خانواده امیرعلی در محله امامیه زندگی می‌کنند. این نوجوان موفق می‌گوید: امامیه مردم خوبی دارد و از اینجا دسترسی به مرکز شهر آسان است. پارک، امکانات ورزشی‌تفریحی و کتابخانه مسجد باقرالعلوم (ع) که پاتوق همیشگی من از کودکی تا الان است، بسیار مورد‌استقبال کودکان و نوجوانان محله است. مؤسسه قرآن و عترت «رایحه سبز» جایی است که من در آن به تعدادی از بچه‌های محله قرآن یاد می‌دهم.

* این گزارش چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۵ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44